top of page
  • תמונת הסופר/תHillel Kobrovski

צייד ספרים בישראל - איתור ספרים ישנים בתחום מדעי הרוח

עודכן: 23 באוק׳ 2021

"צייד ספרים משומשים" ( used book hunter) במקומות מסוימים בעולם זה ממש מקצוע לכל דבר וענין, מקצוע בו אנשים מתמחים באיתור ספרים נדירים, ומאידך הם מומחים בלאתר את אותם אנשים שמחפשים נואשות את אותם ספרים, ממש "שדכנים" של ספרים. לפי מספר כתבות שקראתי זה ממש מקור פרנסה והתמחות של ממש, למרות שזה קצת מפתיע בעידן בו אנשים צמודים לסמארטפונים ולנטפליקס ולפחות לפי המחקרים השונים קוראים היום ספרים באופן ניכר הרבה פחות מבעבר.


חלק מהסיבות "לצייד ספרים" הן רגשיות או סנטימנטליות - החשיבות שיש לכל אספן בנשמתו "להחזיק" בידיו עותק מקורי של הסופר או הספר האוהבים עליו, במיוחד ספרים שהשפיעו עליו במיוחד או קשורים לתחום ההתמחות המקצועי שלנו.


חלק מאספני הספרים פשוט לא אוהבים ולא מתחברים לקריאת ספרים במדיה דיגיטלית, אני מודה שגם עבורי להחזיק ביד ספר ממשי עם "ריח של פעם" כמו שיש לספר אחרי שכבר עברו עליו כמה וכמה דורות, היא תחושה אחרת של מסע בזמן, באופן שקשה להסבירה, לחלופין מאשר לקרוא עותק דיגיטלי ב PDF של אותו ספר בדיוק.


ולבסוף חלק מאספני הספרים פשוט חייבים את אותם ספרים למטרות מחקר אקדמי או מקצועי, ועדין גם לקראת סוף שנת 2021 לא כל הספרים שנכתבו בישראל (בשנים האחרונות מפורסמים בישראל בממוצע מעל 8,000 ספרים חדשים בשנה) נמצאים זמינים כספרים במדיות דיגיטליות.


אם בתחום הסייבר \ אבטחת מידע \ הגנת הפרטיות מאוד קל לרכוש ספרים, היות ורוב הספרות המקצועית גם ככה באנגלית , כך שהכול די זמין בלחיצת כפתור באמזון או מישהו כבר שיתף אותם כ PDF ללא עלות וללא ושמירה על זכויות יוצרים ברשתות השונות.


בחלק גדול מהמקרים אין גם ממש "צייד ספרים" בתחום טכנולוגיות המידע, כי אין ממש טעם לקרוא ספרים "ישנים" ולא מעודכנים בתחום מכיוון שהם כבר לא רלוונטיים למקצוע שמתפתח בקצב מטורף. לפחות מניסיוני האישי, מלבד כמה ספרים "נדירים" שנכתבו בתחילת שנות ה- 2000 בתחומים של תקשורת נתונים כדוגמת ספר מאוד מפורסם בשם "תקשורת ומחשוב" שנכתב על ידי המהנדס ומומחה תקשורת הנתונים צבי שחם ז"ל, כל מה שחיפשתי אי פעם לרכוש בתחום, הצלחתי בקלות ובמהירות.


בתחומים של חדשנות, שיווק ומותג הצלחתי בשנה האחרונה לאתר "יד ראשונה" את רוב הספרים שחיפשתי בתחום, גם ספרים שנכתבו למעלה מ 10-20 שנה, היות וההוצאות המקוריות עדין מחזיקות עותקים זמינים של אותם ספרי עיון מקצועיים. את הספרים היותר ישנים קצת יותר מאתגר למצוא בתחום זה , היות ואין אותם בהוצאות השונות, ובאתרי החיפוש של ספרים משומשים הם לא בזמינות גבוהה או באיכות טובה. היה לי מקרה בו חיפשת ספר נואשות מספר שבועות עד שגילתי אותו במקרה בביתו של חבר (לכל הסקרנים זה היה הספר "חדשנות או למות" של תום פיטרס שנכתב ב 1998 ) כך שהחבר נאלץ להיפרד מהספר והוא עבר למקום מבטחים בביתי.


מהר מאוד נוכחתי לגלות כי האתגר האמיתי "בצייד ספרים" מתחיל בתחומים אחרים בהם אני מתעניין וחוקר: פילוסופיה \ ההיסטוריה של הטכנולוגיה \ פסיכולוגיה \ חוסן נפשי ומשמעות \ סוציולוגיה \ חקר עתידים וחקר טרנדים ומגמות רב-תחומיות , שלהם אין הרבה עותקים של ספרים שהופצו בעברית בישראל , המסע לאיתור אותם ספרים שראיתי אזכורים עליהם בספרים אחרים \ מאמרים מקצועיים אחרים הכריחו אותי לפתח "תחביב חדש" ואם להיות כנים גם תחביב מרגש במיוחד כאשר מצליחים , חלק מהאתגרים שהתמודדתי איתם בשנים האחרונות היו לאתר ספרים שחלקם נכתבו מעל 50-70 שנה , כדוגמה ספרים של הפילוסוף ,סוציולוג והעתידן אלבין (אלווין) טופר , הפסיכולוג ויקטור פראנקל , ולאחרונה חיפוש שעדין בתהליך לאיתור ורכישה של כל הספרים שחיבר ותורגמו לעברית של פילוסוף המדע הנודע קרל פופר , ו "תלמידו" הישראלי המפורסם הפילוסוף פרופ' יוסף אגסי , שמתמחה בנושאים של דת וממשל והפילוסופיה של הטכנולוגיה.

מדובר בספרים שמראש לא פונים אל קהל קוראים גדול , כך שלמצוא עותקים זמינים שלהם זה בהחלט מסע של צייד.




כמה תובנות נוספות לדרך:

1. כמעט לפני כל ספר שאתם רוצים לרכוש (וזה לא ספר שיצא בשנה האחרונה) אני ממש ממליץ קודם כל לבחון היטב את האתרים לספרות יד שנייה ולא "לרוץ" מיד לרכוש יד ראשונה, ההוצאות ספרים יודעות היטב שמי שמחפש את אותם ספרים הכלולים תחת קטגוריה של "ספרות מקצועית" או "ספרות עיון" חייב אותם לעבודתו האקדמית ולכן הם דורשים מחיר בהתאם, השנה שילמתי על ספרים מסוימים בין 120 ל 180 ש"ח לספר בודד אחד, וכמובן, איך לא אחרי חיפוש במספר הפלטפורמות שנמצאות בטבלה למטה מצאתי את אותם ספרים בדיוק בשליש או רבע מחיר כספרים משומשים.


2. לפעמים נדמה לנו שאם מציעים ספר ישן שאינו נמצא במלאי עשרות בשנים ועדין אפשר להזמין אותו במיוחד "כעותק חדש" בהדפסה אישית POD - Print On Demand , אזי זה הפתרון הקל והפשוט, גם פה לנוחות יש מחיר, שילמתי השנה על ספרים שהם POD במקרה הטוב 100 פלוס ש"ח לספר בהזמנה אישית , גם במקרה הזה אי-הסבלנות שלי לא הייתה משתלמת, ולמרות שזה לא היה קל , חלק מהם מצאתי כעותקים מקוריים יד שנייה ב בחצי או שליש עלות.


3. הסבלנות משתלמת - ספרים זה לא עסק זול, ולפעמים כל מה שצריך זה קצת סבלנות, ברוב האתרים של הספרים ליד שנייה יש אופציה לסמן "צוד לי ספר", כך שברגע שהספר נכנס למלאי אתה מייד מקבל התראה במייל.


4. לא שכחתי , כן ברור לכולנו שקיימות ושמירה על הסביבה זה לא מילת גנאי , ואותם גופים \ חברות \ חנויות אשר מוכרות ספרים יד שנייה בהחלט עוזרות למחזר שימוש למוצר קיים שיש לו תועלת וערך במקום שיגיע למזבלה וסוף שימושו.

5. כל ההמלצות בטבלה הן אתרים שאני בעצמי "נובר" בהם , וכבר מצאתי בהם לא מעט "מציאות והפתעות", אך עדין אין לראות בזה המלצה לרכוש או לא לרכוש מהם. 6. הארות תמיד מתקבלות בברכה, אז אני כמובן אודה לכם אם אתם מכירים וממליצים מניסיון אישי על אתרים או פלטפורמות אחרות שלא ציינתי ברשימה.

שם החנות \ הפצה

תיאור

לינק

הערות

תרשישה

מתמחה בפילוסופיה, פסיכולוגיה, היסטוריה, הגות יהודית, ספרות באנגלית

חנות חדשה שהוקמה בירושלים במהלך שנת 2020 , שירות אישי ואדיב

שעת סיפור

כל הקטגוריות

חנות ספרים חברתית , יש הנחות לקנייה מעל 100 \ 150 ש"ח , מקבלים בשמחה גם תרומות ספרים , מחירים זולים , חנות פיזית בכפר סבא

סיפור חוזר

כל הקטגוריות , מבחר ענק

רשת חנויות ספרים חברתית , לא תמיד הספרים שמופיעים באתר באמת נמצאים במציאות , הספרים מגיעים מסניפים בכל הארץ , מקבלים בשמחה תרומות ספרים

בוק-ספר

כל הקטגוריות , מעל 70,00 ספרים

לא תמיד הכי זולים , משלוח מאוד מהיר

האחים גרין

ציידי ספרים

ספרי עיון בכל התחומים , כולל ספרים נדירים

חנות פיזית בפרישמן 90 ת"א , גם קונים ספרים , מחירים הוגנים גם לספרים הקשים להשגה

Find A Book

לוח ספרים משומשים בין גולשים

מיזם חברתי המחבר בין מוכרים לקונים

https://www.findabook.co.il/

מחירים לא פרופורציונאליים חלקם זולים מאוד חלקם יקרים מעבר למה שמצאתי באתרים אחרים

סימניה - מנוע חיפוש לספרים משומשים

מיזם המחבר בין מוכרים פרטיים או חניות יד שנייה לקונים

כולל המלצות \ דירוג \ ביקורת של קוראים אחרים

עוד מספר אתרים \ הוצאות שמאפשרות הזמנת ספרים בתחום הפילוסופיה \ מדע \ היסטוריה \ פסיכולוגיה, גם ספרים שהודפסו במקור לפני עשרות שנים


שם החנות \ ההפצה

תיאור

לינק

הערות

​רסלינג

עולם ומלואו של ספרי עיון בכל התחומים האקדמיים ביניהם מדע, פילוסופיה, פסיכולוגיה, היסטוריה, תקשורת, תיאולוגיה ועוד

שירות ממש מהיר, הספרים שהזמנתי הגיעו תוך פחות מיום, כדאי לשים לב למבצעים של סוף שנה \ חגים ומועדים כי ההנחות ממש גבוהות

מבחינת תחומי ענין אחת ההוצאות ספרים הכי אוהבות עלי

​מטר

בעיקר ספרים בנושא ניהול , שיווק , פסיכולוגיה

שירות ממש מהיר "מהיום להיום" , שווה לחכות למבצעים שמגיעים לפעמים לגובה של 40%

מודן הוצאה לאור

​פסיכולוגיה , פילוסופיה , חדשנות , שיווק , הסדרה של "אוניברסיטה משודרת"

שירות לקוחות מאכזב במיוחד, לא חוזרים בפניות דרך האתר או דרך המיל, ללא המחירים הזולים (לפעמים יותר זול מספר זהה משומש) או הסיבה שיש ספרים שהם ההוצאה המקורית ולכן אין ברירה לגבי ספרים מסוימים לא הייתי רוכש מהם בעתיד שום ספר נוסף

הקיבוץ המאוחד

ספריית הפועלים

פילוסופיה, היסטוריה, פסיכולוגיה

שירות לקוחות מעולה, באחת ההזמנות קיבלת ספר עם כמה דפים מקופלים\פגומים, תוך 4 ימים מרגע הפנייה קיבלתי בדואר רשום ספר חדש

מאגנס

הוצאת ספרים של האוניברסיטה העברית

מדעי החברה , מדעי הרוח ומדעי הטבע.

עוד לא רכשתי מהם עדין, אבל בבדיקה ראשונית, אין פרופורציה במחירים המוצגים חלק מהספרים ממש זולים ממחיר השוק וחלק ממש גבוהים מהחניות המסחריות, בכל מקרה שווה לבדוק פר ספר לפני שמזמינים מהם

תאריך עדכון אחרון של הרשימה : 22.10.2021


לשירותכם בכל שאלה או בקשה

בברכה, הילל קוברובסקי


258 צפיות0 תגובות
bottom of page