top of page
  • תמונת הסופר/תHillel Kobrovski

עשרה טרנדים בינלאומיים לשים אליהם לב לקראת 2024

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

טום סטנדג' העורך של "The Economist" מצביע על 10 טרנדים בינלאומיים שכדאי לשים אליהם לב בשנת 2024

בקצרה: העולם הולך לבחירות , היחסים הגיאו-פוליטיים של ארה"ב ישפיעו באופן ישיר ועקיף הרבה מעבר מאשר גבולות ארה"ב , ה AI בצמיחה וההשפעה שלו ניכרת במיוחד על עולם העבודה (בעיקר בתחום התכנות) - העולם יהיה חייב לקדם משמעותית רגולציה אשר תאכוף תקנות גלובליות , השימוש באנרגיה ירוקה יעלה מדרגה חיובי מאידך היחס לרגולציה ולפעילות אקטיביסטית בתחום יקבלו יחס שלילי , הכלכלה בכל העולם מתמודדת עם סיכונים של אינפלציה גואה ותנודות בשווי שוק של נכסי נדל"ן.


לפי המאמר הנה סיכום של 10 המגמות המרכזיות שישפיעו על שנת 2024:


1. בחירות ברחבי העולם יסמנו את מצב הדמוקרטיה, עם יותר מ-70 בחירות שיכסו יותר ממחצית אוכלוסיית העולם ( 4.2 מיליארד בני אדם) . עם זאת, רבות מהבחירות יהיו חסרות חופש והוגנות.


2. הבחירות לנשיאות בארה"ב ישפיעו גלובלית על נושאים כמו אוקראינה, אקלים ויחסים עם רוסיה וסין. התוצאה עשויה להיקבע במספר מועט של מדינות מתנדנדות (יש סיכוי אחד לשלוש שדונלד טראפ לחזור לנשיאות).


3. אירופה חייבת להגביר את התמיכה באוקראינה באופן כלכלי וצבאי, תוך סלילת הדרך לחברות באיחוד האירופי. זה יקטין סיכונים במקרה שטראמפ ייבחר שוב ויחליט להסיר את התמיכה של ארה"ב באוקראינה.


4. מהומות במזרח התיכון, בעיקר ישראל-פלסטין, מעלות סיכון לסכסוך רחב יותר אך גם סיכויים לשלום. זה בוחן את יכולת ארה"ב להסתגל לעולם מורכב ומאיים יותר.


5. היריבות בין המעצמות נמשכת כאשר ארה"ב, סין ורוסיה מסוחררות ואי-סדר מתפשט. סכסוכים קפואים מפשירים ומלחמות קרות מקומיות מתחממות ברחבי העולם. הרגע החד-קוטבי הסתיים.


6. המתיחות גוברת בין ארה"ב לסין על טיוואן, טכנולוגיה ושרשראות אספקה, למרות שהכלכלה שלהן נותרות משולבות. ככל שהצמיחה של סין הואטה, המתיחות גוברת על טייוואן , ואמריקה ממשיכה להגביל את הגישה הסינית לטכנולוגיות מתקדמות, הרטוריקה של "המלחמה הקרה החדשה" התקשתה. אבל לחברות מערביות שמנסות לצמצם את התלות של שרשרת האספקה ​​שלהן בסין יהיה הרבה יותר קל לומר מאשר לעשות. בינתיים שני המחנות יחזרו אחר "המעצמות האמצעיות" של הדרום הגלובלי, לא מעט על המשאבים הירוקים שלהם.


7. מפת האנרגיה משתנה כאשר המעבר הירוק יוצר תחרות חדשה על משאבים וגאופוליטיקה חדשה. אך יש גם תגובת נגד למדיניות ירוקה.


8. כלכלות המערב עומדות בפני סיכונים מהעלאת ריביות, שווקי נדל"ן ועוד, למרות שמיתון אולי יימנע. סין עלולה לחוות דפלציה.


9. אימוץ בינה מלאכותית מאיץ, מה שדורש דיון על רגולציה. ההשפעה הגדולה ביותר כרגע היא קידוד מהיר יותר.


10. יש כמה נקודות אור פוטנציאליות, כמו אירועי ספורט גדולים (כגון האולימפיאדה) היוצרים רגעים של אחדות עולמית. אבל קיטוב ומחלוקת עשויים להימשך.


לינק למאמר המקורי Tom Standage’s ten trends to watch in 2024 https://www.economist.com/the-world-ahead/2023/11/06/tom-standages-ten-trends-to-watch-in-2024



מקור התמונה : צלם: הילל קוברובסקי, יורו דיסני פריס , קיץ 2023


161 צפיות0 תגובות
bottom of page