top of page

חדשנות בתחום הרפואה - והשפעת "מהפכת האינטרנט הרפואי של הדברים" על האדם הנושא בגופו את ההתקן

עודכן: 18 ביולי 2021


אנחנו בראשית מהפכת "האינטרנט הרפואי של הדברים" מהפכת ה IoMT

בעולם יש מעל לכמה מליוני בני אדם שבהם כבר מושתלים רכיבים אלקטרונים למטרות רפואיות בעיקר קוצבי לב .


השתלת רכיבים אלקטרונים בבני אדם למתרות רפואיות אינה דבר חדש והיא מתקיימת כבר מעל עשור בהצלחה רבה , בשנים האחרונות המגמה להפוך את המכשירים האלה ל "מכשירים חכמים" כך שיהיה להם יכולת תקשורת כדי לקבל עדכון תכונה מצד אחד ומצד שני לאפשר העברת נתונים של מדדים אנושיים מתוך ההתקן אל מחשוב חיצוני.


לאחרונה בזכות בקשתם של אפל לקבל אישור של ה FDA לשעון החכם שלהם , כמוצר רפואי מאושר לשימוש ולא "סתם שעון חכם" , שעון שיכול לאסוף ולנטר מדדים אנושים כמו לחץ דם ודופק סוף סוף עולה לדיון והתייחסות ציבורית יותר רצינית לנושא אבטחת מידע והפרטיות כתוצאה מהשימוש בהתקנים כאלה חיצוניים או פנימיים.

במקום לפתוח את הנושא כך שיבחנו את המכשירים האלה ורמת ההגנה שלהם , החברות שמייצרות את המכשירים מעמידות מסך עשן כך שאינם חושפות פרטים על אמצעי האבטחה שנועדו להגן על התקשורת מ\ואל אותם מכשירים. בחלק מהמקרים כבר התגלו בעבר בעיות אבטחה חמורות שאף דרשו מבעלי אותם 500,000 קוצבי לב מסוג מסוים להגיע לבית החולים לצורך "שדרוג גרסה חומרה" של הקוצב.


בנוסף אין שקיפות בנוגע למידע שנאסף מאותם מכשירים , איפה הוא נשמר , מה עושים איתו , האם הוא עלול לשמש לרעת הפרטיות של מי שנושא את ההתקן הרפואי ומי בדיוק מבטיח שהמידע הרפואי לא יזלוג ויגיע לידיהם של גופים מסחריים שהמידע הזה יאפשר להם לקבל החלטה טובה יותר מבחינתם אם אני "לקוח שווה או לא" עבורם , או לחילופין לקוח שהם מכירים כל כך טוב כך שבעזרת ההבנה והניתוח לעומק של המדדים הביולוגים שלו ידעו להשפיע ולהסיט כרצונם את צומת הלב וקבלת ההחלטות שלו.


כתבה ממש מרתקת של עיתון הארץ שבוחנת את הנושא לעומק , הן מהצד של היצרנים , הן מהצד של בעלי המכשירים , והן מבחינת הרגולטור


מתוך הכתבה | נטע אלכסנדר | 27.09.2018 :


בגיל 33 הושתל בגופי קוצב לב שמחובר לאינטרנט. אט־אט צצו השאלות: האם האקר עלול לפרוץ לקוצב ולסכן אותי? (כן) האם המידע שנאסף מגופי עשוי להימסר לרשויות ולשמש נגדי? (כן) את רשמי המסע הזה כדאי לקרוא לפני שרצים לקנות את השעון החדש של אפל.


...... התוצאה יכולה לשפר ולהציל את חייהם של מיליונים, או — בתרחיש דיסטופי יותר — לשמש למעקב ולחשוף חולים לסכנות של אבטחת מידע. דבר אחד ברור כבר כעת: החולים עצמם יודעים מעט מאוד, אם בכלל, על המכשירים שהושתלו בגופם, וניסיונות להשיג את המידע שגופם מייצר נתקלים במקרים רבים בחומה בצורה. גם כשיש גישה למידע, השילוב של ז'רגון רפואי ורשימות אינסופיות של מספרים מונעים מרבים את היכולת לפענח אותו. מהפכת "האינטרנט הרפואי של הדברים" , שהפכה אותי ומיליוני חולים אחרים לסייבורגים בעל כורחנו, הצילה אמנם את חיינו, אבל יש לה מחירים שמרבית החולים ובני משפחותיהם כלל לא מודעים לקיומם.


כאשר אפל הפכה לענקית הטכנולוגיה הראשונה שהצליחה לקבל אישור ממינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) לשווק "שעון חכם" על תקן מכשיר רפואי שמסוגל לאבחן הפרעות בקצב הלב, השאלות שעלו במהלך הביקור נדמות דחופות מתמיד: בעולם שבו יש יותר ויותר שתלים רפואיים או מכשירים חכמים המחוברים לאינטרנט, מי ישמור על השומרים? מי יבטיח לחולים או למשתמשים שהמידע שלהם מוצפן כהלכה ולא נמכר — לא כיום ולא בעוד עשור — לחברות צד שלישי כמו חברות ביטוח או חברות תרופות? מכיוון ששעונים חכמים כמו אפל ווטש מצוידים גם בשירותי מיקום, האם המידע שהם מנטרים ללא הרף עלול לשמש כדי לעקוב אחרינו ולשמש נגדנו בבית משפט (כפי שכבר קרה)? האם המעבר לניטור מרחוק מסמן מהפכה רפואית נרחבת שבמסגרתה אלגוריתמים, ולא רופאים, הם אלו שינטרו, יאבחנו ובעתיד אף ינסו לפתור בעיות בריאות? והאם ניתן להבטיח שמתקפות האקרים לא יצליחו לסכן את חייהם של מיליוני חולים התלויים בשתלים רפואיים אלחוטיים (כפי שכבר הוכח שאפשרי, אפילו בחודש שעבר)?


..... לרסון מדגישה כי "בניגוד למכשירים אחרים ב'אינטרנט של הדברים', שמחוברים לרשת 24/7, אנחנו עובדים עם מכשירים עם סוללה מוגבלת ולא היינו רוצים שהם יהיו מחוברים כל הזמן. בדגמים מסוימים של קוצבי הלב שלנו, למשל, גודלה של הסוללה הוא חצי מגודלה של סוללת אייפון — אבל היא חייבת להספיק לעשר שנים. יש הבדל מהותי בין חיבור לרשת (wifi) לבין חיבור אלחוטי (wireless). חיבור 'וויי־פיי' משמעותו שהמכשיר תמיד מחובר ויכול לשלוח מידע באמצעות האינטרנט. חיבור אלחוטי, במקרה של קוצב לב למשל, מבוסס על פרוטוקול בעל טווח מוגבל מאוד שנועד לחבר בין שני מכשירים — הקוצב והמוניטור הביתי או האפליקציה בנייד. הטכנולוגיה שאנחנו משתמשים בה, הנקראת Low Energy Bluetooth, היא טכנולוגיה בטוחה שדורשת קרבה פיזית בין החולה למוניטור כדי לקבל גישה למידע המועבר".


https://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-MAGAZINE-1.6510331


 

בנוסף כתבה ממש מעניינת מתוך המגזין Frobes

שמתאר את הגידול הצפוי בשימוש במכשירים כאלה עד 2050

כיום לטענת הכתבה יש 3.7 מליון מכשירים פעילים , עם גידול שוק עולמי צפוי של 136.8 ביליון $ עד לשנת 2021



מתוך הכתבה | Barnard Marr | 25.01.2018:

Why The Internet Of Medical Things (IoMT) Will Start To Transform Healthcare In 2018


Even though the healthcare industry has been slower to adopt Internet of Things technologies than other industries, the Internet of Medical Things (IoMT) is poised to transform how we keep people safe and healthy especially as the demand for solutions to lower healthcare costs increase in the coming years. The IoMT can help monitor, inform and notify not only care-givers, but provide healthcare providers with actual data to identify issues before they become critical or to allow for earlier invention.


Dramatic Growth in IoMT Devices Predicted


A report by Allied Market Research predicts that the IoT healthcare market will reach $136.8 billion worldwide by 2021. Today, there are 3.7 million medical devices in use that are connected to and monitor various parts of the body to inform healthcare decisions. The Internet of Medical Things refers to the connected system of medical devices and applications that collect data that is then provided to healthcare IT systems through online computer networks.

There are several realities that have enabled this dramatic growth including the accessibility of wearable devices and the decreasing costs of sensor technology. Now that most consumer mobile devices are equipped with Near Field Communication (NFC) and Radio Frequency Identification (RFID) tags, they can communicate with IT systems. In addition, the rates of chronic diseases are on the rise and the demand for better treatment options and lower healthcare costs makes it more appealing to dabble with new innovations that could provide better healthcare outcomes and efficiencies. High-speed internet expansion and access, as well as favorable government regulatory policies, have also contributed to the growth of IoMT adoption.


Aging World Population Will Continue to Burden the Healthcare System


The IoMT might be the silver bullet for our communities to address a burdened healthcare system that will only be under more stress as our population continues to age. By 2025, 1.2 billion of the 8 billion peopleon earth will be elderly; equivalent to the population of India. Elderly people tend to have more healthcare issues, therefore increasing costs. So, as life expectancy rises, it is expected that healthcare costs will follow suit.

IoMT can provide a better way to care for our elderly and has a tremendous potential to help deal with the rising costs of care. IoMT devices can help track vitals and heart performance, monitor glucose and other body systems, and activity and sleeping levels. Seniors often forget to take their prescribed medication on time, and IoMT devices can help remind them to take it and document what time they took medication. Additionally, portable diagnostic devices can make routine blood and urine tests easier on our aging population—a group of individuals where mobility is more challenging and who need to complete these tests more frequently than for younger patients. Portable diagnostic devices can analyze and report the findings of these tests without requiring a visit to the doctor’s office. There is a lot of opportunity for IoMT things to help remote caregivers ensure the safety of their loved ones with wearable devices that learn the regular routines of the person who wears the device and can issue a warning if something seems amiss as well as alert if seniors have breached their boundaries which is often of concern for memory-care patients.



https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/01/25/why-the-internet-of-medical-things-iomt-will-start-to-transform-healthcare-in-2018/#792e77bc4a3c

221 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page