top of page
  • תמונת הסופר/תHillel Kobrovski

לטכנולוגיה יש שפה משלה, ואם אתם לא מדברים את השפה אז אתם לא תוכלו להיות חלק מהחברה הטכנולוגית בעתיד

כדי להבין טכנולוגיה צריך להבין את השפה שמתלווה אליה, אם אתם מסרבים להשתנות, להתפתח וללמוד את "השפה החדשה" אז גם לא תהיו חלק מהטכנולוגיה, ובעתיד גם לא תהיו חלק משפיע ורלוונטי בחברה הכללית שכן משתמשת באותה טכנולוגיה , ושהטכנולוגיה היא חלק מהותי מהחברה.


כחברה אנחנו בהחלט צריכים להיות מודאגים מהפער הטכנולוגי ההולך וגדל בין הדורות השונים, פער שרק מעצים עם הזמן, וזה פער שהולך ומעצים עוד לפני שכולנו התחלנו לנהל חיים כפולים: מציאות משעממת ואפורה VS מציאות מסעירה שעולה על כל דמיון ב-Metaverse "המטא-יוניברס" השלב הבא באבולוציה של האינטרנט לפי "חזונו" של מארק צוקרברג.


דיונים רבים מתנהלים שנים רבות בין אנשי החינוך, האקדמיה, הורים לילדים\מתבגרים, ומומחים שעוסקים בטכנולוגיות למידה האם ההתמכרות והשעות הרבות שבהן הדור הצעיר "שורף" מול קונסולות המשחק במשחקי רשת המחברים אותם לקהילות בינלאומיות של גיימרים מכל העולם, פוגעת בהם, גורמת להם לנוון את היכולות החברתיות שלהם, בנוסף לנזק וההשלכות הבריאותיות לשנים רבות קדימה שנגרמות להם עקב ישיבה ממושכת של עשרות שעות מול מסך.


אבל יש גם זווית ראייה אחרת לדיון , התרומה האדירה של תחום הגיימיניג כהכנת ילדנו לקראת העתיד.

בשנת 2020 בכנס השנתי של הלשכה לטכנולוגיות המידע, הצגתי הרצאה קצרה שנשאה את השם "הגיימיניג כמאיץ חדשנות בתחום החינוך" והיא עסקה בהשפעת "שנת הקורנה הראשונה" על עולם החינוך.

אחד השקפים קיבל את הכותרת "אז מה הילדים שלנו מתרגלים בזמן משחק רב-משתתפים כדוגמת פורטנייט?".

הטיעונים בעד עולם הגיימינג והתועלת שלהם בהכנת ילדנו לקראת עולם העבודה העתידי כללו:

  1. יכולת ביטוי עצמי גבוהה - כולל יכולת התאמה אישית של הדמות שלך כך שהיא תתאים לאישיות שלך.

  2. תרגול של שיתוף פעולה ועבודה בצוות.

  3. חשיבה אסטרטגית ותכנון מראש של משימות.

  4. עמידה בלוחות זמנים בביצוע משימות אישיות \ בצוות.

  5. התמצאות וניווט במרחב כולל היכולת לנהוג בכלי רכב שונים \להשיט סירה \ להטיס כלי טייס שונים.

  6. שיווין מוחלט בין נשים וגברים, בעולם הגיימינג לא משנה אם הדמות שלך נשית או גברית, כולן\ם מתחילים מאותה נקודת מוצא שוות ערך , אין שום תיעדוף או הפלייה לשום מיגדר.

  7. תרגול של אמפטיה, עזרה הדדית, העצמה אישית והעצמה הדדית בין חברי הצוות, במיוחד כאשר אתם חייבים להסתכן כדי להציל חבר צוות ממצב של NOC.

  8. חוסן מנטלי - לומדים לקבל ולהתמודד עם הפסד.

  9. היכרות עם טכנולוגיה חדשה, חלקה טכנולוגיה עתידנית כדוגמת רובוטים אנושיים או אנשים עם חלקי גוף ביו-מכנים.

  10. לומדים להתמודד ולפטור בעיות לא צפויות ,לנהל משא, מסחר, לקבל תגמול על הצלחות.

  11. שיפור ותרגול אנגלית כשפה שנייה בינלאומית, גלובלית.

  12. היכרות עם אנשים אחרים בעולם, יצירת קשרי חברות עם חברים מתרבויות אחרות.

  13. פיתוח הדמיון ויצירתיות אין סופית בבניית עולמות חדשים – בדגש האפשרות ליצור כל עולם שעולה על דעתך בתצורת משחק Creative Mode.

  14. התנהלות כספית , לומדים לנהל תקציב מוגבל ומאידך יכולת להרוויח כסף וירטואלי על הצלחות.

  15. יזמות – קייטנות ללימוד המשחק בחופש הגדול.

  16. שייכות לקהילה , התנהלות חברתית כחלק מקהילת הגיימרים המקומית \ עולמית.

  17. נבדק והוכח במספר מחקרים ש "אלימות במשחק" מצמצמת משמעותית אגרסיות ואלימות "בעולם האמיתי".

המסקנה שהגעתי אליה בסוף המצגת , שאת הקצב המהיר שבו הטכנולוגיה "שועטת קדימה" אי אפשר לעצור , וגם גם לא צריך לנסות לעצור אותה , אלא לפתח חשיבה אחרת " שינוי כיוון" בהרבה תחומים ותחום החינוך הוא אחד מהם.

אסור לתחום החינוך לשגת לאחור מכל עשרות השינויים הטכנולוגים לטובה שהאיצה "הקורונה" החל מתחילת שנת 2020 ועד כה , אם קבל זאת בהסכמה או לאו, משחקי מחשב הפכו למסלול למידה מקביל עבור אותן יכולות שהדור הצעיר חייב לרכוש כדי להכין את עצמו לדרישות שוק העבודה והשתלבות בחברה בעתיד, כדי שלא נאבד את הדור הצעיר לסביבות לימוד רלבנטיות יותר עלינו להתאים את החינוך בעידן החדש לדרך שגורמת לצעירים להתחבר אליה ובין היתר גם לשלב אלמנטים טכנולוגים חדשים.


כשקף סיכום כללתי את ההמלצות הבאות לאנשי החינוך וכל מי שמשפיע על חינוך הדור הצעיר במסגרת הפדגוגית:

לשמר את השינוי – להמשיך עם שיעורי העשרה בלמידה מרוחקת לקהל תלמידים רחב גם אחרי עידן הקורונה.

לפתח מערכות לימדה דיגטליות מרוחקות הכוללות למידה מותאמת אישית – מערכות למידה אדפטיביות מותאמות

לקצב ההתקדמות ולרמתו של התלמיד.

הנגשת "ספרי הלימוד" – העברת ספרי הלימוד לפורמט דיגיטלי כולל תוכן אינטראקטיבי מעודכן , כמה קל היום להפוך כל ספר לימוד להיות ולהיראות כמו העיתון בסדרת הסרטים "הארי פוטר".

שימוש במשחקי ווידיאו ככלי לעידוד ופיתוח יכולות אישיות ופיתוח כישורים חברתיים בעידן החדש.

ללמד את תחומי העיסוק של העתיד – התמצאות במרחב הסייבר , תכנות , חלל , מודלים לחדשנות \ חשיבה עיצובית , כלכלה התנהגותית ועוד.

ללמד ולתרגל שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כחלק מתהליך הלימוד – מציאות מדומה , מציאות רבודה , מדפסות 3D , מולטימדיה בכל גווניה.


מה שהזכיר לי את המצגת משנה שעברה והעיסוק בהשפעות התפתחות הטכנולוגיה המואצת על תחום החינוך זה בכלל כתבה שנתקלתי בה במקרה , כתבה שהיא דוגמה מעולה איך טכנולוגיה מייצרת שפה חדשה. מושגים שאנחנו מכירים "בעולם הישן" מקבלים משמעות אחרת "בעולם החדש" .אם אתם שומעים את הילדים שלכם צועקים בסלון כל מיני ביטויים באנגלית שלא קשורים למשמעות הרגילה שלהם כאשר הם יושבים מול קונסוליות המשחק , אז תדעו שהם כבר שולטים היטב בשפה החדשה , ואלוי כדאי גם להניח להם , הם מפתחים את הכישורים הדרושים להם לעתיד.


אם במקרה שאלתם את עצמכם מה המשמעות הביטויים:

, AFK , GG , Smurf , Aimbot , Camping , Bot , Nerf / Buff , Toxic , Bullet Sponge , Cheesing , Cooldown , DLC , Grinding , Kill/Death ratio , Lag , Ragequit , Pwned , Clutch , Ganking , GTG / Got to Go


אז מצ"ב בכתבה הבא מצורף מיני מילון שיכול לעזור לכם לעשות סדר בבלאגן , המקור של הכתבה היא כלכליסט , המחבר רפאל קאהאן , והיא פורסמה בתאריך 18.12.21

https://www.calcalist.co.il/calcalistech/article/syvquh00cy


1. AFK

לא, זו לא קללה או קיצור של ביטוי מגונה באנגלית, המשמעות שלו היא Away From the Keyboard - כלומר, לא ליד המקלדת. מי שמתקתק את זה במהלך משחק מודיע לחבריו שהוא לא יוכל לשחק בזמן הקרוב, כי מה לעשות, גם שיעורי בית צריך להכין.

2. GG

זוכרים ח''ח? אז זה דומה, מדובר בקיצור לביטוי Good Game ובדרך כלל תראו אותו נאמר בסוף משחק סוחף. הוא מיועד לחברים וליריבים כאחד. ג'נטלמניות היא עדיין ערך בחלק מהמשחקים.

3. Smurf

תשאלו אותם מי זה הדרדסים וכנראה שתקבלו חיוך מרחם, אבל המושג הזה הוא דווקא שלילי ומתאר גיימר ותיק וחזק שמתחרה בצעירים חסרי ניסיון דרך חשבונות פיקטיביים. גרגמל לא יעזור כאן והוא כנראה היה גאה בסוג השחקנים האלה.

4. Aimbot

מושג שמתאר אפליקציה לא חוקית שמאפשרת למשתמשים בה לירות ולהרוג בכל שלב. סוג של כוונת אוטומטית שלא ניתן להתחמק ממנה. תמצאו אותה בשימוש במשחקים כמו CS: GO, האפליקציה מכונה לפעמים גם auto-aim, מיותר לציין ששימוש בה לא מוסיף כבוד לשחקן ונחשבת לעבירה על חוקי משחקי היריות לסוגיהם.

5. Camping

לא, לא, אל תזמינו מקום בחניון אכזיב. קמפינג הוא מושג המתאר שחקן חכם ששולט על נקודה מסוימת במפת המשחק שמעניקה לו יתרון אסטרטגי מובהק.

6. Bot

אנחנו מכירים את המושג מתחום המדיה החברתית, אבל בגיימינג מדובר בתיאור של דמות במשחק שמופעלת על ידי המחשב או האפליקציה. לרוב מדובר בדמויות שאינן לוקחות חלק פעיל במשחק אלא משמשות כתפאורה, כאמצעי לקבל מידע או לרכישת בונוסים.

7. Buff \ Nerf

מדובר בכינוי שמודבק לכלי נשק במשחקים. Buff מתאר כלי או נשק שמקבל יכולות טובות יותר בעזרת סטטיסטיקות שימוש איכותיות או עדכונים. Nerf זה בדיוק ההיפך: כלי או נשק שנחשב לנחות ביחס לשאר האפשרויות הזמינות.

8. Toxic

כאן המונח די מסביר את עצמו. אלה השחקנים המעצבנים שלא מפסיקים להטריל או לקלל במהלך משחק. הם "מרעילים" אותו פשוטו כמשמעו. החלק העצוב שלפעמים יש כאלה שמתנהגים כך גם לחברי הקבוצה שלהם.

9. Bullet Sponge

מכירים את הבוסים בסוף שלב, שנדרש הרבה מאוד מאמץ להרוג? זה המונח ה"מקצועי" שמתאר אותם - ספוג כדורים.

10. Cheesing

כן, יש גם גבינות. טוב, אין, לפחות לא במשחקים. המושג מתאר טכניקות של שחקנים לניצול באג, גליץ' או פשוט תגובות מובנות של דמות כדי לנצח במשחק. כל גיימר מכיר אסטרטגיות וטקטיקות כאלה.

11. Cooldown

מתאר את הזמן שהשחקן צריך להמתין עד שהוא יכול להשתמש ביכולת מסוימת או נשק כלשהו שוב. ב-Halo, למשל, שחקן צריך להמתין כמה שניות כדי שהמגן שלו ייטען מחדש.

12. DLC

מונח שבטח כבר נתקלתם בו אם הילד בא לבקש מכם שתשלמו לו על זה. מדובר על Downloadable Content - תוכן שניתן להוריד כדי לשדרג את הדמות או את המשחק בתכונות חדשות כגון תפאורה, סיפור או תלבושות. זה תמיד בתשלום. ואל תגידו להם שזה סתם וכלום - מבחינתם זה אמיתי כמו לבוש של בארבי או מדבקה לסקייטבורד.

13. Grinding

מונח המתאר ביצוע של פעולה באופן שחוזר על עצמו. בדרך כלל שחקנים צעירים מבצעים אותה כדי לצבור נקודות ניסיון או XP. יש כל מיני סיבות לבצע פעולות כאלה. לפעמים המפתחים מאפשרים רכישה של DLC על ידי נקודות, למשל.

14. K/D או Kill/Death ratio

מונח שמתאר את ההישגים הסטטיסטיים של השחקן. למעשה זה מתאר כמה הרגת עד שהרגו אותך - במשחק, כמובן.

15. LAG

פעם היינו קוראים לזה ג'ימג'ום או גליץ'. מדובר בהשהיה של המשחק שמתרחשת בדרך כלל בגלל חיבור אינטרנט לא מספיק יציב. המושג מתאר את הפרש הזמן שבין לחיצה על המקלדת או הסטיק לביצוע הפעולה בתוך המשחק. יש משחקים שבהם הבדל של עשירית השנייה יגרום להפסד או לניצחון.

16. Ragequit

מכירים את אלה שלא יודעים להפסיד בכבוד ופותחים בטנטרום כל פעם שזה קורה? אז זה המונח שמתאר את טריקת הדלת הווירטואלית שלהם אחרי ההפסד המיליון.

17. Pwned

מושג המתאר מצב שבו שחקן שולט במשחק ללא עוררין בזכות יכולות טובות וכישרון.

18. Clutch

מתאר שחקן שמסוגל להוריד קבוצה שלמה שנלחמת נגדו. יעני קלינט איסטווד של גיימרים.

19. Ganking

מונח שמתאר תיאום בין קבוצה של שחקנים כדי להוריד קבוצה אחרת של שחקנים במשחקי אונליין מרובי משתתפים (MMORPG).

14. K/D או Kill/Death Ratio

זה מה שכותבים כאבא צועק עליך בפעם ה-20 שתוריד את הזבל ותפנה את המדיח.


שלכם בכל שאלה או בקשה

בברכה , הילל קוברובסקי

107 צפיות0 תגובות
bottom of page