top of page
  • תמונת הסופר/תHillel Kobrovski

דברים לזכרו של מורי: הפילוסוף פרופ' יוסף אגסי - הראשון בעולם שעסק בתחום הפילוסופיה של הטכנולוגיה

עודכן: 10 בפבר׳ 2023

דברים לזכרו של מורי: הפילוסוף והפיזיקאי פרופ' יוסף אגסי (יוסקה) 07.05.1927– 23.01.2023


"ביהדות נהוג שהתלמיד בוחר את המורה", כך תיאר בהרצאותיו הרבות פרופ' יוסף אגסי איך ברוב חוצפתו הצליח לשכנע את אחד מהפילוסופים המשפיעים ביותר במאה ה-20 ובפילוסופיה של המדע בפרט, פרופ' קרל ריימונד פופר לינק , לקבל אותו כדוקטורנט "וכשוליה אקדמית" שלו בלונדון סקול אוף אקונומיקס בשנות ה-50 של המאה הקודמת. אגסי שחלק בלא מעט מקרים על דעת מורו בנוגע לתיאוריות פילוסופיות ומדעיות מסוימות, והעביר לא מעט ביקרות מקצועית ולפעמים גם ביקורת אישית על ההתנהגות של מורהו כלפי קולגות וסטודנטים שלמדו אצלו בלונדון סקול אוף אקונומיקס, מעולם לא הפסיק, גם בגיל 95 (וכמעט בהגיעו לגיל 96) כאשר סיפר על תקופת עבודתו הצמודה כסטז'ר של פופר, להודות לפופר ולשבח את גדולתו של מורהו, על הידע הרב שפופר שיתף אתו, כיצד בזכותו "הוא למד איך ללמוד", "איך לחשוב כמו סוקרטס", לבחון דברים בדרך של דיון בעד ונגד –"שַׁקְלָא וְטַרְיָא" (כפי שנהג אגסי לומר), לדעת לשאול את השאלות הנכונות כדי לנסות להבין איפה נמצאת האמת אם בכלל יש כזאת, לחקור בעיות שאחרים מתעלמים מהן, להסיק מסקנות, ואז לחלוק על המסקנות שאתה בעצמך הגעת אליהן כבדרך חשיבה של "אִיפְּכָא מִסְתַּבְּרָא". אגסי תמיד שסיפר שהיה זה פופר ממנו למד איך לכתוב מאמרים, ואיך להעביר הרצאות מרתקות בלי להתחייב על סילבוס, אג'נדה של קורס ובלי שום מצגת או שקף, שיעור "פרי-סטייל" כמו שהיה מקובל אצל הפילוסופים הגדולים של אתונה, לתת לסטודנטים לשאול שאלות, להעלות בעיות שמטרידות אותם, ולקחת את השיעור ולדון בנושאים שהם מבקשים לדון בהם, ולא מה שהמרצה חושב שצריך ללמד. אגסי עד ליומו האחרון הודה על ששפר מזלו להיות תלמיד של פופר ולקבל את חסותו בתחילת דרכו המקצועית.


את אגסי הכרתי לראשונה וממש במקרה בזמן שהוא התראיין בפודקאסט "המצב הפוסט אנושי" של ד"ר כרמל ויסמן, פרק 7 - לינק מתאריך 17.09.20, פרק שקיבל את השם "איפה הבלם" ועסק בהשפעות הטכנולוגיה על האנושות, וכיצד זה החלטה ובחירה אנושית ברמה המוסרית, האם להשתמש בטכנולוגיה לטובת האנושות או לנצל את הטכנולוגיה לשימושים שפוגעים בבני אדם, בעולם החי והצומח ובאקולוגיה של כדור הארץ. הקשבתי לפרק והייתי נפעם, אחרי הרבה זמן שחיפשתי אחר מורה מעורר השראה, מורה שייתן לי פתח של הבנה לתחום של "הפילוסופיה של הטכנולוגיה", גילתי מורה שכזה, ועוד פה בישראל, ועוד פה בהרצליה, כ-5 וחצי ק"מ מהבית שלי.


ב"חיל ורעדה" התקשרתי לטלפון הקווי ביתו של אגסי לבקש להגיע אליו ולראיין אותו לפודקאסט שלי. הוא כמובן מיד הסכים, הבעיה הקטנה היתה, שאז לא היה לי שום פודקאסט שעסק בתחום הפילוסופיה אלא בתחומים אחרים (סייבר, ניהול קרירה, ושיווק), פשוט חיפשתי תירוץ לבוא ולהכיר אותו באופן אישי. הרגשתי שאני חייב לפצח ולהבין מי האיש שיש לו כל כך הרבה ידע רב-תחומי, הייתי חייב לברר מאיפה נובע הפאשן המקצועי שלו אחרי עשרות רבות של שנים. מאיפה לאדם בגיל 93 !!! יש אנרגיות וחיוך של ילד שרק הרגע גילה את העולם, למרות גילו, אי אפשר היה שלא ליפול בקיסמו של אגסי ,"מכשף של ידע רב-תחומי בלתי נגמר". לאגסי סיפור חיים מלא מהמורות ולא פשוט בכלל כפי שהוא מספר בראיון מרתק שארך שעתיים וחצי במסגרת פרויקט "תולדות ישראל" לינק , ראיון שהוקלט על ידי חוקר ההיסטוריה היהודית והישראלית פלג לוי בתאריך 09.09.2020. אחרי שהאזנתי לפרק הזה מספר פעמים, זה היה עוד יותר מסקרן לפגוש אותו, להבין כיצד העבר שלו עיצב אותו מבחינה אישית ומקצועית. (למי שרוצה להבין איזה חיים מורכבים היו לאגסי , קיים פרק בפודקאסט "אישי רחוב" קצר יותר (40 דקות) ולא פחות מרתק לינק , הוקלט בחודש אפריל 2020).


בחודש דצמבר 2021 אחרי חודש שבמהלכו התכוננתי לראיון, כמו שמעולם לא התכוננתי לשיחה עם מישהו, קראתי וסיכמתי לעצמי 4 ספרים שלו, אחד מהם "הפילוסופיה של הטכנולוגיה" (1990) לינק , ספר קצר אבל מרתק, אותו קראתי פעמיים, כהכנה נוספת הקשבתי לכמה עשרות שעות טובות של ראיונות, הרצאות ופודקאסטים שערכו עם אגסי. בהתרגשות גדולה גייסתי סוף סוף אומץ והגעתי לביתו בהרצליה פיתוח.


ארבע שעות, לא להאמין אבל ארבע שעות !!!! הוא ישב איתי, מול המצלמה, ענה על שאלות, הסביר, פירט ונימק את תשובותיו "תשאל.. תשאל כמה שאתה רוצה... התשובות שלי קצרות" נהג לומר, "הפצצתי" אותו בשאלות על השפעות של הטכנולוגיה על עתיד האנושות, על מערכת היחסים שלו עם פופר ולמה היא נגמרה בסוג מסוים של ברוגז, למה הוא ממש לא אוהב את תומס קון והוא יוצא נגד התאוריה שלו, שאלתי אותו על המוסר הכפול של ברטראנד ראסל , על מערכת היחסים המיוחדת שהייתה לו עם פרופ' ישעיהו ליבוביץ - לינק, מה הוא חשב על אימרה לקטוש האם החידושים שלו בתחום הפילוסופיה של המדע לא מעיבים על ההאשמות שהוא נאשם שהדיח נערה יהודייה להתאבד כדי שהיא לא תסגיר את הפעילות שלו קבוצת ההתנגדות המרקסיסטית לנאצים בשנת 1944 - לינק, למה בישראל מלמדים אודות משנתו הפילוסופית של מרטין היידגר שהיה חבר המפלגה הנאצית - לינק, והאם הוא חושב שזה מוסרי להעניק פרס נובל לחוקר הטבע קונרד לורנץ למרות שמעולם הוא לא הסתיר את היותו נאצי גם עשרות שנים לאחר סיום מלחמת העולם השנייה - לינק , שאלתי את אגסי על הערצתו ל אלברט איינשטיין ולמדען מיכאל פולאניי - לינק, וכמובן על "המורה" שלו הילל קוק (פיטר ברגסון) לינק בנושא הלאום , בקיצור 4 דפים מלאים שאלות הפצצתי אותו בשאלות שהוא היחידי כנראה שיכול לענות לי עליהם, הייתי בטוח שהוא "יזרוק אותי" הרבה לפני, כי בסוף אפילו הייתי קצת חוצפן ושאלתי גם שאלות אישיות כמו איך קיבלו את זה המשפחה שלו שהוא התחתן עם אישה שמבוגרת ממנו ב 4 שנים (פרופ' יהודית בובר-אגסי , לינק), בזמנים ההם שזה ממש לא היה מקובל. פה פחות או יותר כבר הספיק לו, והוא ביקש לסיים. ומילה המטפלת המסורה בביתו, כבר הכריזה באנגלית שארוחת הצהריים מוכנה. כאשר ארזתי את ציוד הצילום, הוא שאל אותי מה למדתי באוניברסיטה ומאיזה תחום אני מגיע אליו, שיתפתי אותו שכבר פעמיים עזבתי את הלימודים באוניברסיטה בגלל שהלימודים היו לי ממש משעממים, וכי ללמוד וללמד סייבר זה הרבה יותר מעניין ומאתגר אותי בחיים. ובכלל מה יש לי כבר ללמוד באוניברסיטה שמפגרת אחרי התעשייה והמהירות שבה מתפתחת הטכנולוגיה, אגסי ממש לא אהב את התשובה שלי, שהאמת נאמרה קצת בצורה מזלזלת כלפי האוניברסיטה, כך שהוא נזף בי למה אני טוען שאני אדם שאוהב ללמד, וזה חלק מהותי מחיי, אבל מאידך עד היום לא סיימתי תואר באוניברסיטה, ועד היום אפילו לא חשבתי על לימודי דוקטורט כדי למצות את מלוא הפוטנציאל האישי והמקצועי שלי. אפשר להגיד שאגסי בהחלט היה קטליזטור, למה בגיל 46 נכנס לי "הג'וק" לחזור להיות סטודנט באוניברסיטה בהחלטה שהפעם אני לא יוצא משערי האוניברסיטה ללא PhD). אני מודה שלפחות מבחינתי אלו היו 4 שעות מופלאות, למרות הנזיפה בסוף ששלחה אותי לעשות "חושבים" מבחינתי. קשה לי להודות אבל אני פחות אמיץ ממה שזה נראה, למעט בדיקה שההקלטה תקינה, מעולם לא אזרתי אומץ לצפות בהקלטה הזאת. בטח שלא לערוך אותה ולשתף אותה ברשת. היא שמורה אצלי בגיבויים כפולים, וביום שבו אקבל את האישור לסיום הדוקטורט שלי, התחייבתי לעצמי לערוך את זה ולשתף את זה ברשת , כדי להזכיר לעצמי איפה המסע שלי להשלמת התארים האקדמיים התחיל.


באחת ההרצאות המוקלטות שצפיתי באגסי (הרצאה במסעדת ננוצ'קה בתאריך 16.06.15 לינק) , הוא מספר על חייל ישראלי שנהרג בתאונת דרכים, והוא היה למקרה הראשון מאז תולדות המדינה, בה נקבר חייל בהלוויה צבאית אזרחית, ללא רב צבאי. הסיפור הזה עורר גלים, היה תקדמי מאז קום המדינה, והגיע גם לפתח כנסת ישראל. שאלתי את אגסי מהיכן הוא מכיר את הסיפור אודות עודד רבינוביץ' ז"ל - לינק , הוא אמר שעודד היה הנכד של אחותו הגדולה שרה בץ (מי שהוציאה לאור את הספר "מכתבים לאחותי" בשנת 1975 - לינק ). להפתעתו של אגסי, סיפרתי לו שהתאונה של עודד זה אחד החרטות מהסוג של "מה-אם" שאקח איתי עד ליום מותי, זה פצע פתוח עבורי שלא נסגר עד היום, סיפרתי לו שעודד היה חבר שלי בגיל 18, חזרנו מבילוי משותף של יום שישי בערב, ביחד עם ישראל מנור ז"ל וחבר נוסף שגר כעת בחו"ל, ולמעשה עודד הוריד אותי בשעה 6:30 לפנות בוקר ברחוב אורלוב , כמה רחובות ליד ביתי בפ"ת, כבר היה אור יום מלא, יום שבת בבוקר, הרחובות והכבישים ריקים למעט מתפללים משכמי קום שצועדים לבית הכנסת, למרות שהצעתי לו לעצור בבית שלי לשתות קפה, לשטוף פנים, עודד התעקש שהוא ממהר, הוא לא רוצה להפריע, והוא כבר חייב להגיע דחוף לבית הוריו ברמת השרון, כי הם חייבים את הרכב המשפחתי כדי לצאת לטיול עם חברים. בשעה 6:45 אני כבר ישנתי במיטה שנת ישרים אחרי בילוי של יום שישי עם ארבע חברים טובים, בשעה 9:00 אימי העירה אותי שאגש בדחיפות כי ישראל נמצא על קו הטלפון, הוא צורח ובוכה, והוא בהיסטריה כך שלא מבינים מה הוא אומר, בשעה 6:40 פחות מ 7 ק"מ מהבית שלי, הרכב של עודד התהפך בכניסה לכביש 5 צומת ירקון בזמן שרק בנו את הכביש לפני כ-30 שנה, הרכב עלה בלהבות , ולעודד לא נשאר סיכוי לשרוד את התאונה. הלכתי לישון עם 4 חברים טובים התעוררתי עם 3 חברים, וגם זה לא נמשך להרבה שנים כי אחרי 6 שנים ישראל נהרג בתאונת אופנוע מצערת. אני מודה שעד סוף חיי אני אשאל את עצמי "מה אם?" .... מה אם לא הייתי מוותר לעודד ולא משתכנע לתת לו להמשיך, "הדלתות המסתובבות" וההחלטות שלקחת בחיים במיקרו-שניה, מה להגיד ואיך לפעול בעבר הם שאלות שלא יעזבו אותך כל חייך. בגיל 18 לא היה אפילו סיכוי קלוש שאדמיין שבגיל 45 אני אפגוש את דוד של עודד, ועוד בנסיבות כאלה.


בעיני, ויש רבים שכנראה יסכימו איתי, אגסי הוא המורה האולטימטיבי שכל תלמיד או סטודנט מבקש לעצמו, הוא מכריח אותך לחשוב בשביל עצמך, הוא מעלה שאלות קשות ומאתגרות במיוחד ושולח אותך לחפש את התשובות בעצמך, הוא מעודד אותך לחלוק על כל עובדה, כל דעה, או קביעה של מישהו אחר, ובמיוחד הוא מלמד אותך לחשוב באופן ביקורתי לפני שאתה מקבל את הדעות של המורים שלך מכוון שגם הם סובלים "מהשרשה" של פרדיגמות, רעיונות , דעות, שיטות עבודה, וזה בדיוק מה "שתוקע" את האנושות להתפתח ולפרוץ דרך מבחינת רעיונות חדשים. אני מודה לאגסי מעומק ליבי שהוא פתח בפני קו חשיבה ביקורתי שכזה, היה זה אגסי "שהעיר אותי מתרדמתי הדוגמטית" (כפי שהפילוסוף הנודע עמנואל קאנט - לינק סיפר כיצד הפילוסוף דיויד יום - לינק השפיע על הגותו והאופן שבה בחן רעיונות חדשים, כזכור קאנט לפני גיל 50 לא עסק בפילוסופיה אלא היה מרצה לפיזיקה ומתמטיקה , כך ששום גיל אינו מאוחר כדי לפתח תודעה מחשבתית חדשה). אם אתה רוצה להתחיל לפתח את עצמך להתחיל לחשוב רעיונות חדשים ובאופן עצמאי, הספרים והמאמרים שאגסי כתב הם בהחלט התחלה טובה לזה. אגסי שיתף בראיון שערכו אתו, כי המאמר הראשון שהוא כתב היה ב-1965 ושמו היה "מדוע אין הפילוסופיה של הטכנולוגיה?" את המאמר הראשון שאני כתבתי אי פעם בחיים ופרסמתי בתחילת ינואר 2023 , מאמר שקיבל את השם "האם לאנושות יש אינטרס לפתח פילוסופיה של אבטחת סייבר כדיסציפלינה פילוסופית? " לינק , הקדשתי "למורי ורבי" הפרופ' יוסף אגסי, כמי שהשפיע עלי להתחיל ולעסוק באופן מעמיק יותר בבעיות שמטרידות אותי מבחינה מקצועית.


אגסי מהווה עוברי מודל השראה אישי ומקצועי, אני לא מכיר שום גורם באקדמיה בישראל או בעולם שהצליח לעמוד בקצב של אגסי. פרופ' אגסי הוא אחד האנשים הכי חרוצים והכי נחושים מבחינה אקדמית שהכרתי, למרות שהוא טען בתוקף שהוא "מקדש את הבטלה" בהשפעה של ברטראנד ראסל - לינק ("בשבח הבטלה ומסות אחרות" , 1975 - לינק ), אגסי פרסם מאז שנות ה-50 עד למותו, מעל ל-600 מאמרים אקדמיים, כמה עשרות ספרים שהוא כתב, את האחרון פרסם רק לפני מספר שבועות לפני מותו, בנוסף הוא תרגם וערך את הגרסה העברית את הספר של קרל פופר "החברה הפתוחה ואויביה" (ספר שנחשב לאחד הספרים החשובים ביותר שנכתבו במאה-20 - לינק) ואת הגרסה העברית של "היגיון התגלית המדעית" שפופר כתב במקור בשנת 1934 , ובכלל אגסי הוא איש אקדמיה בכל רמ"ח אבריו , עשרות שנים הוא לימד באקדמה בארץ ובחול (אונ' ת"א \ אונ' הונג קונג \ אוני' אילנוי \ אוני' בוסטון \ אוני' יורק \ לונדון סקול אוף אקונומיקס, ועוד) . מה שמדהים אותי, שהוא מעולם, אפילו שלושה ימים לפני הוא נפטר כאשר הוא לא היה במיטבו מבחינה רפואית (במפגש הבוקר של "פורום אגסי" שהתקיים בביתו בכל יום שישי בשעה 11:00), הוא עדין המשיך לשתף את הידע שלו, עם כל מי שביקש להנות מחוכמתו הרבה, והיכולת המופלאה שלו לחבר באופן מרתק בין תחומים שונים: פילוסופיה, מדע, טכנולוגיה, חינוך, לאום, חברה, דת, פוליטיקה, סוציולוגיה, פיזיקה וחינוך. אגסי היה פילוסוף אינטלקטואל רב-תחומי שכמעט בלתי להאמין שהוא קיים בארץ או בעולם, מאגר ידע בלתי נדלה.


ביום מותו 23.01.23 , אחרי בקשתו של אגסי שההלוויה שלו תתקיים במסגרת מצומצמת של משפחה בלבד. כך שלא היה לנו לתלמידיו הרבים פרידה רשמית ממנו, כמין סגירת מעגל זכיתי להיפרד מאגסי בשעות הערב, כאשר פתחתי שיעור ראשון בסמסטר חדש בקורס שהוא חלק מתואר שני בקריה האקדמית אונו, בסיפור אודות פרופ' אגסי, מי הוא היה, מה תרומתו לתרבות, החברה והאקדמיה בישראל. ולמה השאלה "אמור לי מי המורים של המורה שלך, ואומר לך איזה מורה מלמד אותך" זה שאלה שכל סטודנט חייב לשאול את עצמו, לפני שהוא מקבל "כתורה מסיני" את מה שהוא שומע בכיתה מבלי להפעיל חשיבה ביקורתית על מה שמלמדים אותו בכיתה. אני מודה שהיה לי קשה להסתיר שממש התרגשתי לספר בכיתה שזה הדרך הכי מכובדת בעיני להיפרד ממנו "המורה שלי", באופן הכי סימבולי, במקום שהוא הקדיש לו את מרבית חיוו, הכיתה באקדמיה, בשיתוף ידע עם אחרים.


נסיבות החיים הם דבר מוזר אני מודה לגורל שהייתה לי הזכות לאמץ את אגסי כמורה , כמנטור מקצועי, ואפילו אם אני אהיה חצוף לראות בו חבר, זכיתי "להנות" מהיכרות אתו שנתיים בלבד, אבל הרעיונות שלו, אלו הן רעיונות , ומנטרות לחיים שתמיד ילוו אותי.


1. תמיד תטיל ספק במה שמלמדים אותך, גם במורים שלך, תחקור, תבדוק, תלמד את הנושא לעומק ורק אז תגבש את דעתך שלך.

2. אתה לא חייב להסכים עם דעותיו של מישהו שאתה מעריץ או מעריך את דרכו המקצועית או האישית.

3. ידע שלא חלקת עם אחרים אין בו ערך , שתף את הידע שלך , תהיה פתוח לקבל ביקורת של אחרים, תגיד תודה לכל מי שחולק עליך , אתה רק יכול ללמוד ולהתפתח מזה.


פרופ' הפילוסוף והפיזיקאי, "יוסקה", יוסף אגסי , לא נשאר לי להגיד, רק מילה אחת, שמבחינתי מסכמת שנתיים היכרות איתך, והיא המילה תודה!.


---------------


כמה לינקים מעניינים:

  • ערוץ היוטיוב הרשמי של פרופ' יוסף אגסי - לינק

  • ערוץ היוטיוב "באים לפרופסורים" של אלכס צייטלין - שכולל כמה עשרות הרצאות בהשתתפות פרופ' יוסף אגסי ביחד עם "פורום אגסי" - לינק

  • מאמר שהקדשתי לאגסי – "האם לאנושות יש אינטרס לפתח פילוסופיה של אבטחת סייבר כדיסציפלינה פילוסופית" – לינק

  • "לדעת לקרוא ולכתוב" - שיחה פילוסופית - בסלון של פרופסור אגסי - באים אל הפרופסורים - 27 נוב' 2021- לינק

  • סיפור חייו של הפילוסוף פרופ' יוסף אגסי ויהודית בובר-אגסי ז"ל | הפקה ע"י פרויקט "תולדות ישראל" - 2020 - לינק

  • סיפור חייו של הפילוסוף פרופ' יוסף אגסי ויהודית בובר-אגסי ז"ל | הפקה על ידי ערוץ "אישי רחוב" בשנת 2020 - לינק

  • ערוץ הכנסת 99 - "מחוץ לזמן" אהרן ברנע מראיין את הפילוסוף הפרופ' אמריטוס יוסף אגסי - 2016 - לינק

  • פרופסור יוסף אגסי על משנתו של הפילוסוף קרל פופר - 7 ספט' 2021 - לינק

  • פרופ' ישעיהו ליבוביץ ופרופ' יוסף אגסי - שיחות על הפילוסופיה של המדע - אוניברסיטה משודרת - 2015 | שיחות על הפילוסופיה של המדע - 12 פרקים - לינק

פרסומים על מותו של פרופ' יוסף אגסי

  • הארץ - 23.01.23 - לינק

  • ידיעות אחרונות - 24.01.23 - לינק

  • האגודה הישראלית להיסטוריה , פילוסופיה וסוציולוגיה של המדע - דברים לזכרו של פרופ' יוסף אגסי ז"ל , מאד ד"ר נמרוד ברעם (דוקטורנט לשעבר של אגסי) - לינק

  • גלובס , 09.02.23 - עד כמה משנתו של הפילוסוף המנוח, יוסף אגסי, רלוונטית לחברה הישראלית כיום? , ד"ר שוֹעִי רז - לינק





הספד שכתב פרופ' חמי בן נון ופורסם בעיתון מקור-ראשון - לינק

פורום אגסי מארח את ראש הממשלה לשעבר - אהוד אולמרט - 3 מאי 2020 - לינק

פרופ' יוסף אגסי בפינת העבודה שלו - גיל 95 , שנת 2022 , התמונות ברקע בשחור לבן , המדען והפיזיקאי - אלברט איינשטיין , הסופר והפילוסוף - חורחה לואיס בורחס

פורום אגסי - שנת 2022

פורום אגסי חוגג יום הולדת 95 לפרופ' אגסי

נשיא המדינה - יצחק הרצוג , במכתב למשפחת אגסי - השתתפות בצער המשפחה

פרופ' יוסף אגסי ביחד עם המורה שלו בנושא הלאום (כפי שהוא הגדיר זאת) - איש הציבור וח"כ הילל קוק (פיטר ברגסון)


אגסי חוגג יום הולדת 95 עם החברות הכי טובות - נילי קוק (רעייתו של הילל קוק ז"ל) , עו"ד יואלה הר שפי , צולם בתאריך 10 ספטמבר 2022 (4 חודשים אחרי יום הולדתו)



פרופ' אגסי עם רעייתו , פרופ' יהודית בובר אגסי ז"ל , פרופ' לסוציולוגיה ומומחית בינלאומית למעמד האישה - לינק


הפילוסוף והפיזיקאי, פרופ' יוסף אגסי (יוסקה) ז"ל - גם בגיל 95 עם חיוך של ילד שרק מגלה את העולם, עם פאשן אין סופי ללמוד , ללמד, ולשתף את הידע הרב שלו עם אחרים



650 צפיות0 תגובות
bottom of page